Over wandelen met God

Kiezen leven of dood

 

Afbeelding

 

Heftigetitel vind je ook niet? Deze titel is momenteel wel echt een thema in mijn leven. Gisteren zei iemand mij dat ik Deuteronomium 30 maar eens moest gaan lezen. Ik pak mijn bijbel en lees dit hoofdstuk, wat gaat over kiezen voor leven of dood. Wie kiest voor de leefregels van God kiest voor het leven, de andere weg leidt tot de dood. Wat ik dan vervolgens vaak doe is: kijken wat ik nog meer kan vinden over het bijbel gedeelte, en daar kwam ik bij de jongerenbijbel terecht op de computer. In dit stukje stond vers 6 gearceerd. Inmiddels weten jullie wel dat ik graag meer wil leren luisteren naar Gods stem. Ik denk dat God mij met dit vers iets wil zeggen, en daar wil ik jullie vandaag in meenemen.

Momenteel verkeer ik in een fase van mijn leven waarin ik het gevoel heb, dat ik dood aan het gaan ben. Nee ik ben niet ziek, maar langzaam raakt mijn lichaam wel uitgeput van wat ik en mijn gezin moeten meemaken. In vers 6 van Deuteronomium 30 staat : De HEER, uw God, zal uw hart besnijden en ook dat van uw nakomelingen, zodat u hem weer met hart en ziel zult liefhebben en in leven zult blijven.
Lees ik het nu goed, dat ik beloond zal worden met een goed leven, als ik toegewijd ben aan de Heer??? Bizar! Zo zijn wij dat niet gewend toch? Want alles is immers genade? Nou ja zo zitten we eigenlijk wel in elkaar… Ergens is er toch een stemmetje die beloond wil worden wanneer je, je inzet of toewijdt aan God, bij mij wel. Wanneer je kind stout is , straf je het, zo werkt dat, zo doen wij dat. Een hele rare gedachte is het dus niet.
Er staat dat woord besnijden. Volgens de joodse traditie werden jongetjes op de achtste dag besneden. Dit was een teken van verbondenheid tussen God en mensen, wij dus. Als je besneden was dan hoorde je bij het volk Israel, maar hoewel besneden waren de Iraëlieten niet anders dan de ‘onbesneden” heidenen.
“want al de heidenen hebben de voorhuid, maar het ganse huis Israels heeft de voorhuid des harten [=onbesneden harten]” (Jeremia 9:26).
Besnijdens van het hart, wat is dat? En wat zegt dat in mijn leven, daar ben ik benieuwd naar.
Mijn/ons hart wordt dus in de bijbel omschreven als onbesneden, boos, onontvankelijk voor hogere of geestelijke zaken. In de bijbel wordt ook gesproken over het verkrijgen van een nieuw ‘besneden’ hart, waardoor je van ‘natuurlijk’mens verandert in een ‘geestelijk’ mens. Poeh, oke!
Besnijdenis betekent in het Hebreeuws ook wel afscheiden, in de context als afgescheiden van God. Vlees heeft zijn letterlijke vertaling maar ook een geestelijke en staat voor alles wat naar onze eigen wil, gedachten en verlangens is.
Het is rebellie tegen God dat ons in feite van Zijn aanwezigheid scheidt. En dat scheiden, of afgescheiden zijn, vormt het eerste deel in het begrijpen van de besnijdenis. Het ‘vlees’ van de voorhuid werd ‘afgescheiden’ en begraven in de grond. Hierin liet God het Joodse volk Zijn voornemen zien met hen. Dat zij hun vlees (geestelijk) zouden gaan erkennen als iets dat hen van Jahweh, de Enige Ware God, scheidt. En dat ze, teneinde weer in Zijn aanwezigheid te kunnen verschijnen, hun ‘vlees’ zelf moesten afscheiden en het voor dood moesten houden; het moesten begraven.
Een besneden hart is voor mijn gevoel een hart dat van God is, afgescheiden van eigen wil, gedachten en verlangens. En net als er bij de jongens in het Joodse volk meer kans was op infectities, door de wond die was ontstaan, wordt ook mijn ‘besneden’ hart gevoelig voor ‘infecties’ aanvallen van de duivel.
Maar we zullen ook gevoeliger worden voor de Geest en het leven dat Jezus door ons heen wil leven. Vlees is datgene wat we voor Hem doen, Geest is datgene wat Hij door ons doet.
Hier ligt een taak voor mij, ik wil de keus maken voor het leven en daarmee alles wat mijn daarvan af houdt, afscheiden. En dat is wel een proces, als je al snapt wat er dan precies van je verwacht wordt. Maar je hebt de keus.
Niet meer ik maar Jezus leeft in mij.

Advertenties

Commentaren op: "Kiezen leven of dood" (1)

  1. Ja, ik denk zeker dat het een proces is. En ieder dag je hart aan God laten zien en vragen om moed, hernieuwing en vreugde. Zonder te drinken uit de Bron krijgen we geen nieuwe kracht voor de dag. Dus …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: