Over wandelen met God

Verbond

Afbeelding

Foto: BdefotoGraaf

Als je mij zou vragen wat voor mij het teken is van Gods verbond met mensen. De belofte van verlossing, van redding, dan is het eerste wat in mij op komt “het kruis”. Bijna een jaar geleden schreef ik, en daar ben ik mijn blog ook mee begonnen over mijn kruis ervaring. Zo’n kruis zie ik niet elke dag, sterker nog, het is op deze manier, bij deze ervaring gebleven. De foto hangt afgedrukt op canvas in mijn woonkamer. Wat ik echter wel regelmatig zie is de regenboog. Feitelijk was, op dat punt in de bijbel, Gods reddingsplan allang aan de gang

Ik las vandaag genesis 1 – 11 en een paar andere hoofdstukken uit de bijbel. Niet zomaar uit het niets maar omdat we binnenkort een bijbelstudie hebben over dit gedeelte. (uit: het goede nieuws van het oude testament). Want als je goed leest staat daar een heleboel goed nieuws in.

De bijbel begint met de schepping. God schiep hemel en aarde, de lichten en de wateren, dieren en ook de mens. De mens schiep Hij naar Gods evenbeeld. Dat is omdat wij in staat zijn een relatie aan te gaan. We kunnen liefhebben, genieten, dienen en werken. Vanuit deze gelijkenis mogen we ons werk doen, verantwoordelijkheid nemen. Zodat anderen God herkennen in onze levensstijl.
God ruste op de 7e dag nadat het scheppingswerk was volbracht. In deze tijd kunnen we het ons haast niet indenken. Overspannenheid, burnout, stress ik vraag me af of het wel verstandig is om af te wijken van Gods scheppingsritme…

Maar dan zonder keuze geen liefde. 
Ik kan niet tegen jou zeggen: “Jij moet van mij houden!” God heeft zoveel liefde en respect voor de mens dat hij mag kiezen tegen God. God verlangt ernaar dat mensen voor Hem kiezen omdat ze het willen, en niet omdat het een soort robots zijn. En dat deed de mens (ik). De slang verleidde de vrouw en de vrouw gaf haar man van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad.
God kon niet anders dan de mens wegsturen uit de hof van Eden. Want eten van de boom des levens zou betekenen een eeuwig leven in afzondering van God. Het wegsturen van de mens uit het paradijs was in feite het begin van Gods reddingsplan. Uiteindelijk zal Jezus de duivel overwinnen. Symbolische vergelijking met het nageslacht van de vrouw : Jezus en het nageslacht van de slang: de duivel.- Moederbelofte Genesis 3:15-

Trek daarom de wapenrusting Gods aan, want het beest dat is afgedaald, is naar ons op zoek, om stand te houden tegen de listen van de duivel.

En dan is daar Noach. Van Noach is onder anderen bekend dat hij  wandelde met God. De aarde was verdorven en God gaf Noach opdracht om een ark te bouwen. Dat was echt een gigantisch bouwwerk. 135 meter lang, 22.5 meter Breed en 13.5 meter hoog. Noach leefde dicht bij God en dat zal niet makkelijk geweest zijn. Maar hij hield vol. De mensen verklaarden hem voor gek. Noach krijgt een speciale positie ten opzichte van God. God deelt hem zijn plannen mee, en geeft een opdracht. De mensheid redden, de aarde opnieuw bevolken.

Perioden van 40 dagen, wijzen vaak kritische momenten aan in Gods verlossingswerk. Het zijn perioden van beproeving, van zuivering.
Deut 1:3 40 jaar na het vertrek uit Egypte in de maand sebat.
Deut 9:11 na 40 dagen en nachten gaf God de stenen tafelen aan Mozes.
Mat 4: 1-11  Nadat Jezus 40 dagen had gevast.

God werkt via Noach aan Zijn nieuwe toekomst. Hoe zou God het gevonden hebben om dwars door zijn verlangen en scheppende natuur het tegenovergestelde te doen. Mensen de adem af te snijden, weg te vagen van deze wereld, door een zondvloed?

In de periode voor de zondvloed en de periode tussen kruis en herschepping zie je een aantal overeenkomsten.
– In beide gevallen is de wereld vol onrecht.
– Er is weinig interesse in oordeel/redding. (mensen verklaren Noach voor gek, mensen gaan door met eten en drinken met trouwen     en uithuwelijken) Zo zal het ook zijn wanneer de mensenzoon terugkomt.
– In Noach zijn tijd was de ark de redding van de mensheid, zoals het kruis de redding is voor de mensheid, wanneer je Jezus als jouw
verlosser wilt aannemen.
– Het offer wat Noach bracht en de nieuwe wereld. De geur van het offer behaagde God, en zei bij zichzelf: ‘nooit weer zal ik de aarde   vervloeken vanwege de mensheid” Als herinnering stelde God zich een regenboog in de wolken.

Een jaar verbleef Noach in de ark, wat een geduld en uithoudingsvermogen. Op de 17e dag van de 7e maand liep de ark vast, het water zakte. In deze periode zou later het loofhuttenfeest vallen. (een levende herinnering aan het zwervend bestaan van het volk Israel door de woestijn)

De bijbel staat vol van keuzes die de mensheid maakt. De torenbouw van babel staat bijvoorbeeld voor: los van God je identiteit opbouwen. I.p.v door Jezus je identiteit opbouwen. Deze tegenstelling  illustreerd de tegenstelling vrouw en slang net als:

– Kaïn en Abel
 Wereld en Henoch/Noach
– Cham/Kanaän en Sem
– Babal en Abraham
– Herodes en Jezus
– Esau en Jakob
– Babel en Jeruzalem
– Geld en God
– Wereld en kerk.

Hoe ga je om, hoe ga ik om met de waarschuwingen die de bijbel je leert. Soms is het goed te besluiten om iets niet te doen, om niet met alles mee te doen wat er gebeurt. De waarschuwingen in de bijbel zijn ervoor bedoel je gedrag te veranderen.

Ik heb weer een boel geleerd, en ik weet ook er is nog een heleboel werk aan de winkel voor mijzelf. Maar wanneer ik de regenboog zie denk ik ook aan het verlossende werk van Gods Zoon aan het kruis. En weet ik HIj hing daar ook voor mij.

Advertenties

Commentaren op: "Verbond" (5)

  1. Mooi!

  2. Dank je wel! Wat een geweldige blog. Heel rijk! Ik ga hem nog een keer lezen.

  3. Ik kan me alleen aansluiten bij wat Grace zegt!

  4. Zit inderdaad veel in. Moet ‘m zeker ook nog es lezen, maar voor nu was het genoeg.
    Bijzonder hoe jij het verwoord en vergelijkingen trekt.
    Dank!

  5. Bedankt voor jullie reacties 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: