Over wandelen met God

fotograaf-zwolle-bdefotograaf-blog-heer-wijs-mij-uw-weg-001

Foto: Bdefotograaf

Ik kwam het vandaag tegen de tekst : God geeft je geen zwaardere last te dragen dan je aankunt. Oke! Maar ehm… er zijn zo van die keuzes die je moet maken die anders doen vermoeden. Wat dan als je hulp moet aanvaarden, of als je ziekte of pijn zo belemmerend is dat je er eigenlijk uit wil stappen? Ja dan lijkt de last toch wel te zwaar toch? Maar… zegt God dit eigenlijk wel, ik vind dat een boeiende vraag en ging ermee aan het worstelen.

In 1 Korinthe 10 vers 13 staat: U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven vermogen wordt beproefd.

Wanneer je dit zo leest dan klopt de tekst. Maar… dit is de nieuwe vertaling zoals wij die bij ons in de kerk gebruiken. In de NBG vertaling van 1951 staat : Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.

De nieuwe bijbel vertaling heeft het over beproeving terwijl de bijbel waarmee ik ben opgegroeid het over verzoeking heeft. Is dat dan iets anders? Ja dat denk ik wel. Toen Jezus 40 dagen in de woestijn was werd hij verzocht door de duivel, Jezus werd verleid, uitgelokt om zonden te doen. Terwijl beproeving gevoelsmatig meer in de buurt komt van een zware last, zware omstandigheden een zware Juk.

En dan zegt Paulus in 2 Korinthe 1:8-9 staat : Want wij willen niet, broeders, dat u geen weet hebt van onze verdrukking,  die ons in Asia overkomen is: dat wij het uitermate zwaar te verduren hebben gekregen, boven ons vermogen, zodat wij zelfs aan ons leven wanhoopten.
Ja, wij hadden voor ons eigen besef het doodvonnis zelf al ontvangen,  opdat wij niet op onszelf zouden vertrouwen, maar op God, Die de doden opwekt.

Wat een wonderlijke tocht door de bijbel. Want Paulus zegt hier zelf dat hij een last te dragen had die boven vermogen was. En als Paulus dat zegt dan kan het dus niet kloppen wat ons altijd geleerd wordt namelijk dat God ons geen last te dragen zal geven die we niet aankunnen. Maar Paulus voegt er nog iets aan toe, namelijk dat ze gingen beseffen dat ze moesten vertrouwen op God. En dat brengt me bij Mattheus 11: 28-30 waar staat:

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

In de tijd van de bijbel sloeg het woord juk in de eerste plaats op het koppelen van twee trekdieren. En dan gaat het om het trekken van een last maar in de meeste gevallen om het samengaan van twee dieren. In Deuteronomium 22:10 staat dat men niet een rund en een ezel voor de ploeg zou spannen.
In 2 Korintiërs 6 : 14 Loop niet in hetzelfde span als de ongelovigen. Het mag duidelijk zijn dat beide voorbeelden beelden zijn van een ongelijk span.

Nu naar het gelijke span, want dan komen we ook bij de uitdrukking Mijn juk is zacht en Mijn last licht. Wij staan in zwaar weer, in moeilijke tijden niet alleen voor de ploeg. Wie is dan onze spangenoot? God zelf! Hij gaat naast ons in het span en daarom is Zijn last licht. Want als wij minder kunnen trekken dan trekt Hij meer. God wil wel dat wij in Zijn principes wandelen. Want zoals wij niet samen met ongelovigen in de span moeten zo wil Hij dat ook niet.
Samen met God de last trekken alleen zo zullen we de taak die God ons heeft gesteld vervullen. En daar zijn we dan ook weer bij het besef van Paulus en de zijnen te vertrouwen op God.

Mijn man heeft voor mij weer een geweldige foto gemaakt. Het mannetje draagt een geweldige last, haast te groot. Hij begeeft zich op glad ijs, je ziet de weerspiegeling. HIJ dreigt te vallen, maar hij doet het in vertrouwen op God wiens liefde voor ons niet zal ophouden. Dank je wel Bert.

Advertenties

Commentaren op: "Verzoeking vs Beproeving vertrouw op God." (7)

  1. Samen met Bert en vooral God de kar trekken! Ik help graag mee duwen😉liefs Rolan

  2. Wat ’n geweldige bemoediging en uitleg van de tekst uit hebr 10:13 Dank je wel.

  3. Ik vind dit echt een heel mooie, leerzame blog. Plaatje is geweldig!

  4. okke hoekstra zei:

    mooi uitgelegd ben onder de indruk…

  5. En toch geeft God soms wel een te zware last.ik ik heb 1 kind met adhd.1 met asperger Een gelukkig ook een volledig gezond kind.ik ben meerdere keren fysiek mishandeld in mijn huwelijk en geestelijk volledig afgebrand Door mijn vrouw. En mijn oudste kreeg 2 jaar geleden lymfeklieren kanker inmiddels 8i chemotherapie. Gehad. Nu het net wat beter ging. En wel volgende week op vakantie zouden gaan zijn hand gebroken.dus hij mag niet zwemmen. Afgelopen voorjaar de 2e dag van de vakantie zijn. Niet duim gebroken. Hoezo nog vertrouwen. Ik ben het helemaal kwijt met gods goedheid!

    • Jb,
      Wat je verteld is niet mis! En loodzwaar! Ik weet het “een beetje” Ik heb een man met autisme en 3 jongens met autisme. Gelukkig ook een gezonde dochter. Daarbij hebben ze alle 4 een chromosoomafwijking. Dus deels weet ik waar je doorheen gaat. Gelukkig hebben wij dan geen ziekten als kanker.
      Uit je bericht maak ik op dat je oudste wel beter is geworden?
      De vraag is of dit allemaal echt van God komt? Wat denk jij? Tegenover God staat Zijn tegenstander. Deze tegenstander “satan” wil niets liever dan dat jij je vertrouwen op God kwijt raakt. En hij geniet ervan als jij mij dat verteld.
      Ik zie het als een geestelijke strijd zoals dat ook in de bijbel staat. satan laat jou geloven dat het van God komt en dan snap ik dat je zegt “hoezo God is goed”.
      Ik heb dat in onze situatie ook gedacht. Maar ik ben de kinderen en mijn man gaan zegenen. Iedere ochtend krijgen ze een knuf en kus met “Gods zegen, in Jezus machtige naam” Schreeuw het uit tegen God! Ik snap het niet en U hebt alles onder controle. Help mij!

      Zegen voor jou en je kinderen! Ik bid voor je~!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: